Żywiec

Wczesny poranek. Otwieramy oczy, każda w swoim mieszkaniu zakłada na siebie przygotowane wcześniej wygodne ubrania, je śniadanie i rusza na dworzec. Uśmiechnięte kupujemy espresso macchiato i wsiadamy do pociągu. Oglądamy przesuwające się klatki przez niemiłosiernie brudne okna i zaczynamy się rozbierać, żałując, że mamy na sobie tyle warstw, podczas gdy PKP postanowiło grzać jak oszalałe w tak piękny dzień. Ale słońce za oknem (wspominałam już, że było strasznie brudne? Okno, nie słońce), pojawiające się ośnieżone pagórki, świeży ananas i banan na drugie śniadanie, no i wycieczka w swoim gronie - nic nie było nam w stanie zepsuć humorów. Do czasu...

Żywiec nie jest miastem wielu atrakcji, jeśli się tam wybierzecie, podjedźcie nad Jezioro Żywieckie, na zaporę w Tresnej, bo miasto samo w sobie ma niewiele do zaoferowania...

Na pewno jest mekką dla lumpeksoholików. Wiedziałyśmy o tym, dlatego chciałyśmy wycieczkę wykorzystać, by napisać o nich parę słów, ale nie spodziewałyśmy się, że wyrastają jak grzyby po deszczu, na każdym kroku! Wystarczyło, że wyszłyśmy z dworca, a już miałyśmy minimum pięć do zaliczenia. Nie byłyśmy nastawione na zakupy, więc tylko oglądałyśmy je bacznym okiem i nie spędzałyśmy w nich zbyt dużo czasu. Ale o tym w innym poście.

Co warto zobaczyć w Żywcu?

Rynek - wprawdzie nie jest szczególnie urodziwy, ale jest centralnym placem w mieście, wokół którego jest parę dość urokliwych kamieniczek. Szkoda, że po środku stoją smutne, zamknięte na cztery spusty budki. Podobno to stragany z lokalnym rękodziełem... Być może źle trafiłyśmy.

Konkatedra Narodzenia Najświętszej Maryi Panny - świątynia zbudowana w XV wieku z pięknym bocznym portalem wejściowym.

Park Zamkowy - to najbardziej urokliwe miejsce w tym mieście. Warto przyjechać jesienią albo zimą, kiedy jest biało.

- Nowy Zamek - to pałac, który znajduje się w parku. Był kilkakrotnie przebudowywany, po wojnie została założona tu szkoła. Do 2012 roku w pałacu mieszkała księżna Maria Krystyna Altenburg.

- Stary Zamek - znajduje się na miejscu średniowiecznego zamku, który został zniszczony w 1477 roku (akcję militarną wojsk króla Kazimierza Jagiellończyka opisał sam Jan Długosz). Arkadowy renesansowy dziedziniec zbudowany dzięki staraniom Jana Spytka Komorowskiego zachował się w swym pierwotnym układzie do dzisiaj. Stary Zamek jest siedzibą Muzeum Miejskiego w Żywcu.

- Domek Chiński - urokliwa altana wybudowana w drugiej połowie XVIII w. przez Wielopolskich.

- Park Miniatur - istnieje od 2012 r., można w nim zobaczyć miniatury najważniejszych zabytków Podbeskidzia. Z racji pogody miniatury były zasłonięte, więc nie miałyśmy okazji ich obejrzeć.

- Minizoo

Nieopodal parku znajduje się pizzeria Viva La Sorpresa, której z całego serca nie polecamy! Pizze, które zamówiłyśmy, były OKROPNE, obsługa kompletnie niezainteresowana klientem, a na stolikach ohydne ketchupy w plastikowych butlach bez etykiet. Panowie nie mają pojęcia o prawdziwej pizzy, o gotowaniu niestety również. Mamy wrażenie, że to miejsce funkcjonuje tylko dzięki młodzieży, która wracając ze szkoły, wpada tam na szamanie...